Ik werd gebeld door een kennis die melde dat bepaalde delen in het huis niet meer werkte. Maar na een half uur was alles weer in orde. Een tweede storing volgde een week later, weer hetzelfde alleen duurde het nu 1,5 uur. Het vreemde was dat er geen aardlekschakelaar of automaat was uitgevallen. Er gingen al wat bellen rinkelen, maar besloot toch om de groepenkast nader te bekijken en te meten.
Het kan zijn dat een automaat misschien slecht contact maakt, het is immers niet alleen een elektrisch component, maar heeft ook mechanische onderdelen. Ook kan een losse draad de oorzaak zijn, b.v. de afgaande kant die de woning ingaat. Bij aankomst bleek alles weer te werken. Na controle van de bedrading bleek dat de delen die niet werkte verdeeld zaten over 3 groepen, en deze groepen zaten achter 2 hoofd aardlekschakelaars ! Nu werd het een stuk duidelijker, deze groepen zaten aangesloten op fase L2.
Aangezien de bedrading en de automaten goed waren, bleef er nog maar 1 optie over. De hoofdkast van de energieleverancier bevatte 3 automaten van C25 ampere. Dus L2 een paar keer geschakeld en gemeten maar ook deze werkte normaal, al is dit wel een momentopname. Uiteindelijk de energieleverancier gebeld , de helpdesk vroeg niet eens om welk adres het ging. De vrouw aan de lijn stuurde er eigenlijk op aan dat het niet aan hun deel kon liggen, maar aan de installatie.
EN NU KOMT HET ! Op de internetsite van de energieleverancier worden de storingen vermeld. De betreffende wijk en straat stonden erbij, er bleek een storing met onbekende oorzaak te zijn geweest. De vrouw van de helpdesk had van deze storing op de hoogte kunnen zijn, of had de moeite moeten nemen om eea na te kijken. Er bleken 25 adressen getroffen te zijn door deze storing.
De conclusie is : begin bij ” DE BRON ” dat scheelt een hoop gezoek, daarna de groepenkast controleren !
Welke onderdelen van de badkamer moeten geaard zijn?
Hallo Jan,
Het antwoord op je vraag :
Het onderwerp badkamer wordt behandelt in de rubriek kennisbank,
zijn er nog onduidelijkheden dan hoor ik dat graag.
mvg,Ruud.